Pedagogische huisstijl
Een veilige schoolomgeving is voorwaardelijk om kinderen optimaal te laten ontwikkelen. Op basisschool Franciscus zien we het creëren en behouden van een veilige schoolomgeving als een zeer belangrijke taak. Leerlingen leren en ontwikkelen zich door met elkaar samen te leven en samen te werken. Onze leerlingen leren omgaan met de talenten en beperkingen van henzelf en van de ander. Ze ontwikkelen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, leren omgaan met vrijheid en met de grenzen van de vrijheid. We maken hiervoor gebruik van een methodiek voor sociaal- emotionele weerbaarheid Fides. ‘Fides’ betekent ‘vertrouwen’. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-werkwijze wil via praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Het aanleren van sociale vaardigheden en werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen is iets wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt geven in het lesrooster. Het is iets dat ieder moment een rol speelt. Fides is dan ook niet een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. We spreken met z’n allen dezelfde (Fides-)taal: leerlingen, leerkrachten én ouders.
Via deze link leest u meer over Fides: Informatie Fides & positieve groepsvorming
En hier vindt u ons pestprotocol: Pestprotocol
Didactische huisstijl
Op basisschool Franciscus willen we dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Goed didactisch handelen van de leerkracht is hierbij van cruciaal belang. Op onze school werken we volgens de didactiek van Expliciete Directe Instructie (EDI). EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. EDI is een manier van lesgeven waarbij de leerkracht uitlegt en voordoet, waarna de leerlingen de gelegenheid krijgen samen met de leerkracht en met elkaar verder te oefenen. De leerkracht controleert voortdurend of alle leerlingen de leerstof begrijpen en geeft gericht feedback. Als blijkt dat de meeste leerlingen de leerstof beheersen, dan werken ze zelfstandig door. In een EDI-les is er veel interactie tussen de leerkracht en de leerlingen en de leerlingen onderling, waardoor er veel wordt samengewerkt en relaties worden versterkt. De leerkracht betrekt alle leerlingen actief bij de les. Doordat de leerlingen zich de leerstof in kleinere stappen eigen maken, doen ze veel succeservaringen op en dat vergroot hun zelfvertrouwen en motivatie.
Burgerschap
Verdi staat voor de groei van de ‘hele mens’ tot ‘wereldburger’, daarom spreken we over wereldburgerschap. Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die de leerlingen nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Het gaat om het verwerven van kennis en vaardigheden en het toepassen van die kennis en vaardigheden in het leven van alledag. Op basisschool Franciscus zit burgerschap grotendeels verweven in ons dagelijks handelen in de klas. In de methodiek Fides zijn de burgerschapsaspecten democratie, participatie en identiteit duidelijk zichtbaar. Onderwerpen die in de actualiteit leven, worden op het niveau van de kinderen in de klas besproken. Daarbij laten we ruimte voor diverse denkbeelden en standpunten en leren we onze leerlingen vooral goed te luisteren naar elkaar zodat we elkaar ook blijven ‘verstaan’. We zijn ons ervan bewust dat het belangrijk is om ook cyclisch en planmatig de aspecten van burgerschap aan bod te laten komen.
Gebruikte methodes
Op onze school gebruiken we in de groepen effectief bewezen methodes. Op dit moment hanteren we de volgende methodes:
- Aanvankelijk leesonderwijs: Veilig Leren Lezen
- Voortgezet technisch lezen: Eigen aanpak met Pravoo en Zo leren kinderen lezen en spellen
- Begrijpend en studerend lezen: Nieuwsbegrip
- Rekenen en Wiskunde: Pluspunt 4
- Nederlandse Taal: Taal Actief en Nieuwsbegrip voor woordenschat en creatieve schrijflessen
- Spelling: Staal
- Wereldoriëntatie: Blink
- Verkeer: Veilig Verkeer Nederland
- Engels: Blink Engels
- Schrijfonderwijs: Pennenstreken
- Creatieve vakken: Laat maar zien
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Fides
- Muziek: 1-2-3 Zing en vakleerkracht kunstlessen vanuit Phoenix
- Bewegingsonderwijs: Basislessen bewegingsonderwijs en Gymspiratie