Skip Navigation or Skip to Content

Passend onderwijs

Passend onderwijs (SWV PO 30 06)

Bij Verdi sluiten we niemand buiten en nemen we elk kind zoals het is. We werken intensief en proactief samen, intern en extern, om recht te doen aan verschillen en de talenten van elk kind tot ontwikkeling te laten komen. Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs, het liefst dicht bij huis. Onze school is er voor alle leerlingen, tenzij een andere onderwijsvorm passender is. Het handelen van de leraar is bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs, zeker voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Op onze school streven we naar zo passend en inclusief mogelijk onderwijs, dit doen we door steeds goed te kijken naar wat een leerling nodig heeft en daarop zo goed mogelijk af te stemmen. Hierbij lopen we wel tegen de nodige uitdagen aan: het werken in combinatiegroepen maakt de individuele afstemming op leerlingniveau ingewikkeld. Tevens hebben er de laatste jaren wisselingen plaatsgevonden qua personele bezetting, dit heeft zijn weerslag gehad op de stabiliteit, de continuïteit en de doorgaande lijn.

Om te zorgen dat er voor elk kind een zo passend mogelijke plek is in het onderwijs, zijn alle scholen in Nederland aangesloten bij een samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Het samenwerkingsverband maakt onderlinge afspraken over hoe de diverse schoolbesturen zich inspannen om zo veel mogelijk kinderen verantwoord te kunnen begeleiden op de school ”om de hoek” of, als dat nodig is, in het speciaal (basis)onderwijs. Dus: “gewoon waar het kan, speciaal als het moet”. Hoe het samenwerkingsverband dat doet staat in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. De scholen van Verdi zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs 30 06 (SWV PO 30 06).

Het schoolondersteuningsprofiel is het uitgangspunt voor het inrichten van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, het bepalen van de grenzen van de zorg en het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘Passend Onderwijs’. Op onze website https://franciscus.verdi.nl/ kunt u het schoolondersteuningsprofiel van basisschool Franciscus vinden. Op de website https://verdi.nl/ kunt u meer informatie vinden over passend onderwijs binnen Verdi.

Ouder- en jeugdsteunpunt 30 06

Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt 30 06. De website is www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt 30 06.

Hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, leest u op de website van SWV PO 30 06. Hier vindt u ook een infographic en animatiefilm die meer uitleg geven.

Meer weten of op de hoogte blijven over passend onderwijs? Dat kan via www.swvpo3006.nl

Schoolondersteuningsprofiel

In het kader van de Wet op het Passend Onderwijs heeft onze school een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Het SOP is het uitgangspunt voor het inrichten van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, het bepalen van de grenzen van de zorg en het voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en passend onderwijs.