Privacy

Basisschool Franciscus gaat zeer zorgvuldig om met de persoonsgegevens van onze leerlingen, ouders en medewerkers. Dit is ook wettelijk verplicht volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in werking is getreden. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van onze scholen, worden er gegevens over en van leerlingen, ouders (en personeel) vastgelegd. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt tot de medewerkers die deze gegevens nodig hebben voor hun dagelijkse werk.

Het schoolbestuur is als bevoegd gezag wettelijk verantwoordelijk als het gaat om AVG. Voor meer informatie verwijzen we u naar de informatie over de AVG op de website van Verdi.

Verdi beschikt over een interne Privacy officer en een externe functionaris gegevensbescherming.

De Privacy officer, Ramona Godeke, is bereikbaar via privacyofficer@verdi.nl en 0413 – 310790.

De functionaris gegevensbescherming is werkzaam voor de Lumen Group. De functionaris gegevensbescherming is per e-mail op fg@lumengroup.nl of telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 030 – 8896575.

Cameratoezicht

Basisschool Franciscus heeft gekozen voor cameratoezicht, omdat de school in de avonduren en weekenden vaak bezocht wordt door oudere jeugd en er materialen en eigendommen van de school en de kinderopvang gestolen werden of vernield werden. Voor onze school betreft het de beveiliging van de toegang tot de school en de speelplaats en hiermee samenhangend het vastleggen van incidenten. De camera staat alleen op avonden, weekenden en vakanties aan, dit i.v.m. het privacyreglement.

Rookvrije schoolterreinen:

Een gezonde leeromgeving vinden wij belangrijk. Dat houdt o.a. in dat er nergens meer gerookt mag worden op het schoolterrein. Dit geldt voor iedereen: leerkrachten, ondersteunend personeel, ouders en bezoekers. Ook tijdens ouderavonden en andere activiteiten buiten schooltijd. Waarom een rookvrij schoolterrein? Vanaf 1 augustus 2020 moeten alle scholen een rookvrij schoolterrein hebben. Onze school wil leerlingen een gezonde en rookvrije leeromgeving bieden. Uit onderzoek blijkt dat ‘zien roken, doet roken’. Kinderen en jongeren beginnen gemakkelijker en eerder met roken als ze roken in hun omgeving zien. Een rookvrij schoolterrein helpt leerlingen om niet te starten met roken en voorkomt ongewenst meeroken. Wij vragen dus ook aan ouders/verzorgers om niet te roken in het zicht van de leerlingen. Bijvoorbeeld bij het brengen en ophalen van leerlingen. Met elkaar dragen we bij aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen.